Disparitas Putusan Hakim dalam Kasus Nikah Siri

Authors

  • Nafi' Mubarok Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.15642/ad.2016.6.2.504-532

Keywords:

judge verdict, unregistered marriage, legal certainty

Abstract

Abstract: this article discusses disparity of court verdict in unregistered marriage cases. The abundance of unregistered marriage is caused by among other things by the obscurity of legal substance of unregistered marriage. Admittedly, unregistered marriage has cause negative impacts, especially to wives and children. The obscurity is located not only is norms, but also in of legal substance as passed by judges. This, in turn, causes legal contradiction. Therefore, there should be a uniformity of judge decree  that will provides solution for this case, either consider  unregistered marriage as legal or illegal. Looking at the centrality of court verdict as providing vacuum of law and a tool of social engineering. Therefore, there will be legal certainty on unregistered marriage.

Keywords:  judge verdict, unregistered marriage, legal certainty

 

Abstrak: Artikel ini membahas tentang disparitas putusan hakim tentang kasus nikah siri. Banyaknya perilaku nikah siri, salah satunya disebabkan karena adanya kesamaran substansi hukum dari nikah siri, sedangkan nikah siri sendiri telah banyak menimbulkan dampak buruk, terutama bagi anak dan isteri. Kesamaran substansi hukum ini tidak hanya dalam tataran norma saja (hukum in abstracto), tetapi juga dalam tataran putusan hakim (hukum in concreto), dengan adanya ketidakseragaman putusan hakim dalam nikah siri, bahkan cenderung kontradiktif. Karena itu perlu adanya kondisi ideal berupa putusan hakim yang memberikan solusi dengan memberikan keseragaman putusan berupa “nikah siri merupakan nikah yang sahâ€, atau “nikah siri merupakan nikah yang tidak sahâ€. Hal ini dengan melihat posisi strategis dari putusan hakim yang berfungsi sebagai “pengisi kekosongan hukum†dan “a tool of social engineeringâ€. Dengan demikian akan terwujud kepastian hukum dari nikah siri.

Kata Kunci: putusan hakim, nikah siri, kepastian hukum

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nafi' Mubarok, Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

Fakultas Syariah dan Hukum

Downloads

Published

2016-10-20

How to Cite

Mubarok, N. (2016). Disparitas Putusan Hakim dalam Kasus Nikah Siri. Al-Daulah: Jurnal Hukum Dan Perundangan Islam, 6(2), 504–532. https://doi.org/10.15642/ad.2016.6.2.504-532