Pengajuan Gugatan atau Permohonan Perceraian Dini di Pengadilan Agama Mojokerto

Authors

  • Febia Nisaul Chamsa UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Gebi Putri Susanti UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Sanuri . UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Mulyani . Pengadilan Agama Mojokerto

DOI:

https://doi.org/10.15642/mal.v1i1.3

Keywords:

Divorce, Religious Court, Economic

Abstract

Abstract:Divorce that occurs in Indonesia every year continues to increase. Most happens in married couples whose marriage age is less than five years. In general, the cause is that there is no compatibility between married couples due to differences in principles that cannot unite anymore, moral crisis, and lack of harmony. The purpose of this study was to determine the cause of the high divorce rate in Mojokerto City based on data from the Mojokerto Religious Court. The main factors causing divorce are based on Mojokerto City Religious Court data due to continuous disputes, no responsibility for the husband, third-party interference, domestic violence, and economic problems.

Keywords: Divorce, Religious Court, Economic

 

Abstrak: Perceraian yang terjadi di Indonesia tiap tahun terus meningkat. Kebanyakan yang terjadi pada pasangan suami istri yang usia pernikahannya kurang dari lima tahun. Pada umumnya yang menyebabkan adalah tidak ada kecocokan antara pasangan suami isteri akibat perbedaan-perbedaan prinsip yang tidak dapat dipersatukan lagi, krisis moral, dan kurang harmonis. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui penyebab tingginya angka perceraian di Kota Mojokerto berdasarkan data dari Pengadilan Agama Mojokerto. Faktor utama penyebab perceraian berdasarkan data Pegadilan Agama Kota Mojokerto karena perselisihan terus menerus, tidak ada tanggung jawab dari pihak suami, gangguan pihak ketiga, KDRT, dan masalah ekonomi.

Kata Kunci : Perceraian, Pengadilan Agama, Ekonomi

Downloads

Published

2020-02-20

How to Cite

Nisaul Chamsa, F., Susanti, G. P., ., S., & ., M. (2020). Pengajuan Gugatan atau Permohonan Perceraian Dini di Pengadilan Agama Mojokerto. Ma’mal: Jurnal Laboratorium Syariah Dan Hukum, 1(1), 31–42. https://doi.org/10.15642/mal.v1i1.3

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.